Imola si pripomína čierny víkend v F1, zahynuli Senna a Ratzenberger

03.05.2014 Celý región

Imola 3.mája (TASR) - Dňa 1. mája 1994 na okruhu pri talianskej Imole smrteľne havaroval Ayrton Senna, trojnásobný majster sveta pretekov Formula 1. Zhruba o 14.15 h stratil brazílsky pilot stajne Williams v siedmom kole Veľkej ceny San Marína v zákrute Tamburello kontrolu nad svojím monopostom a v plnej rýchlosti narazil do betónovej steny.

Aj keď mu bola okamžite poskytnutá prvá pomoc, o necelé štyri a pol hodiny neskôr v bolonskej nemocnici Maggiore zomrel. Pitva dokázala, že jazdca zabila časť závesu kolesa, ktorá rozdrvila jeho ochrannú prilbu. Podľa expertov nehodu spôsobila zlomená tyč riadenia a 34-ročný pretekár už v okamihu havárie nemohol s pomocou volantu svoje auto vôbec kontrolovať.

Sennova smrteľná nehoda dovŕšila "čierny víkend" na VC San Marína. Necelých 24 hodín predtým tragicky zahynul Roland Ratzenberger. Tridsaťjedenročný Rakúšan stratil na tréningu kontrolu nad svojím vozidlom Simtek-Ford a narazil do ochranného múra. Príčinou bol technický defekt na prednom spoileri. Podujatie na okruhu v Imole sa začalo piatkovým tréningom, v ktorom mal zasa ťažkú nehodu jeho krajan Rubens Barrichello. Ráno pred osudnou jazdou zvolili Sennu ostatní piloti za svojho hovorcu, ktorí chceli spoločne s rešpektovaným Ayrtonom prinútiť organizátorov k vyššej bezpečnosti a zabrániť ďalším haváriám. Brazílčan bol rozhodnutý, že sa na štart nepostaví a pretekať nebude. S organizátormi však "nepohol" a na preteky napokon aj tak nastúpil...

V nedeľu 1. mája 1994 v siedmom kole pri nájazde do ľavotočivej zákruty Tamburello mu zlyhalo na jeho Williamse pravé predné koleso a v rýchlosti 314 km/h pokračoval rovno. V zlomku sekundy opustil dráhu, preletel úzkym trávnatým pásom aj tzv. únikovou zónou a v rýchlosti asi 220 km/h narazil do múru.

Hoci ho lekári umelo udržiavali pri živote, nedávali mu žiadnu šancu na prežitie. Podľa oznámenia primárky nemocnice Senna stratil veľa krvi a upadol do hlbokého bezvedomia. Primárka stanovila ako príčinu smrti poranenie mozgu. Pri odstraňovaní zdemolovaného monopostu vytiahli z kokpitu krvavú rakúsku vlajku, ktorú mal Senna pripravenú na uctenie Ratzenbergera.

Zosnulý lekár formuly 1 a významný neurochirurg profesor Sid Watkins bol v lekárskom vozidle a jedným z prvých, ktorí prišli na pomoc k postihnutému pilotovi. "Vyzeral pokojne. Zdvihol som mu očné viečka a na jeho zreničkách bolo zrejmé, že má rozsiahle zranenie mozgu. Vytiahli sme ho z kokpitu a položilo na zem," opisuje vo svojej knihe "Život na hrane". "Keď sme to urobili, tak si povzdychol a hoci bývam totálne agnostický, cítil som, ako jeho duša odišla."

Až Brazílčanova smrť prinútila šéfov Formuly 1 pracovať na väčšej bezpečnosti jazdcov. Od tejto tragickej nehody sa už podobný smutný prípad v „efjednotke“ nezopakoval. "Boh dlho držal ochrannú ruku nad Formulou 1, no po tomto víkendu ju dal preč," významne konštatoval Niki Lauda, jedna z najväčších postáv F1.

Imola spomína na Brazílčanovu obľúbenosť a dobročinnosť

Dvadsať rokov po tragickej nehode pilota F1 Ayrtona Sennu na okruhu v Imole sa región pripravuje pripomenúť si dobročinnosť a charizmu bývalého trojnásobného majstra sveta. Reuters zdôrazňuje, že spomienky na brazílskeho velikána sú ešte v živej pamäti mnohých obyvateľov severotalianskeho mesta, kde v stredu 30. apríla odštartujú päťdňové oslavné udalosti.

"Pamätám sa, ako by to bolo včera. Plakal som týždeň," povedal 56-ročný majiteľ baru Gianni Mezzetti, ktorý je zakladateľom fanklubu Barrichello pomenovanom po Sennovom krajanovi a niekdajšom jazdcovi Ferrari. Mezzetti a ďalší rezidenti Imoly spomínajú na to, ako Senna navštívil mladého paralyzovaného fanúšika po nehode vždy, keď prišiel do mesta. Majiteľ hotela, kde bol Senna ubytovaný, zase dodal, že vždy nechal nejaké vstupenky na preteky pre personál. Zbožný katolík hľadal útechu v Biblii a v rodnej krajine daroval významné finančné čiastky na pomoc spoločensky znevýhodneným osobám.

Senna však bol aj neľútostný pretekár a otvorený kritik svojich súperov. Nezhody s inými pilotmi, predovšetkým s tímovým kolegom a rivalom Alainom Prostom, už bohato publikovali počas jeho života. Mnohé prezradil aj dokumentárny film Asifa Kapadiu "Senna" z roku 2010, ktorý budú premietať počas osláv.

V Imole, kde pomenovali okruh podľa zosnulého zakladateľa Ferrari Enza a jeho syna Dina, však uprednostňujú možnosť pripomenúť si šampióna pre jeho pokoru a nie kontroverzné udalosti z histórie trate. "Senna bol skromný a nenáročný chlapec, ktorý pretekal, pretože tým bol nadšený a posadnutý," zaspomínal Don Sergio Mantovani, známy v Taliansku ako "kňaz pilotov F1" pre svoj blízky vzťah s pretekármi.

Dokonca aj v meste posadnutom značkou Ferrari s blízkym napojením na Maranello, je Senna svetovým pojmom. A to napriek tomu, že v monoposte s čiernym koňom v logu nikdy nesedel a všetky svoje tituly a väčšinu pretekov vyhral ako hrdina v McLarene. "Skutočne ho obdivovali dokonca aj priaznivci Ferrari a väčšina z nás, ktorí sme ferraristi. Získal si rešpekt nielen svojimi víťazstvami, ale aj ako človek. Po takej smrti sa stal legendou," povedal 63-ročný obchodník na dôchodku Oliviero Lanzoni.

Senna, ktorý vyhral na okruhu v Imole v rokoch 1988, 1989 a 1991, si udržal ľudskú povahu bez celebritných manierov vďaka čomu zatienil aj niektorých nápadných kolegov. "On bol skutočne neobyčajný. Pamätám sa, ako som ho videla nakupovať samého u nás v supermarkete," konštatovala Maria Pia Roccová, generálna sekretárka Formula Imola.

Fanúšikovia ešte stále nosia kvetiny a pripínajú rukou napísané odkazy na oplotenie v Imole, pričom v parku vedľa okruhu stojí socha muža, ktorého pohreb vyhnal do ulíc Sao Paula milión ľudí. Organizátori jubilejného výročia dúfajú, že prilákajú ľudí späť na okruh, ktorý vypadol z kalendára F1 v roku 2006, ale ešte stále hostí preteky motocyklových superbikov.
 
 
 
 
 

Vyberte región